Leave a Comment

Warga Emas Berusia 74 Tahun Bernikah Dengan Gadis Cantik Berusia 18 Tahun





Gambar pernikahan KH Subchan Al Mubarok dan Ika Nur Afifah.












KH Subchan Al Mubarok memang sudah tidak muda lagi. Namun dengan usianya yang sudah menginjak 74 tahun, dia punya alasan tersendiri untuk memperisterikan Ika Nur Afifah yang masih berumur 18 tahun.

Kepada Jawa Pos (induk JPNN), lelaki kelahiran 18 Julai 1939 itu mengatakan dirinya juga mempunyai keinginan untuk berpoligami. Selain menjalankan syariah Islam, dia juga ingin menyalurkan keperluan biologinya yang masih sihat secara sah, walau pun sudah berumur. "Saya masih sihat," katanya.

Kiai Subchan yang sudah memiliki 32 anak itu baru saja menikahi Ika Nur Afifah,18 warga Kapas Bojonegoro, pada hari Jumaat 19/4/2013 yang lalu. Ini merupakan pernikahan yang kesepuluh bagi Kiai Subchan.

Menurut Kiai Subchan, beliau sangat 'Memilih' dalam mencari perempuan yang akan dijadikan teman hidupnya. Salah satu syarat yang utama, perempuan itu mestilah berwajah cantik dan memiliki keistimewaan tertentu.

Dari sepuluh isterinya, kini hanya tiga orang yang masih terikat perkahwinan secara sah dengan KH Subchan Al Mubarok.

Kiai Subchan mengatakan, isteri-isteri yang dinikahinya itu merupakan pilihan  isteri-isterinya yang lebih dahulu dinikahinya dan juga ’’pilihan’’ anak-anaknya.

’’Mereka bersepakat untuk mencari perempuan yang sesuai untuk saya nikahi,’’ tegas lelaki dilahirkan pada
18 Julai 1939 itu.



Menurut Pengasuh Ponpes Perut Bumi Maulana Maghribi, Tuban, Jawa Timur itu lagi, ketiga-tiga isterinya itu adalah yang tertua, Yatimah, 61, Fitriyah Rusiati, 29, dan Ika Nur Afifah, 18, yang dinikahinya pada hari Jumaat 19/4/2014 yang lau.

Yatimah masih tinggal bersama Kiai Subchan. Sementara itu Fitriyah yang memiliki dua anak dibuatkan rumah sendiri di Babat, Lamongan.










'Betul lah kata orang, umur hanyalah sekadar angka'

0 comments:

Post a Comment